Bäst i test 8 dubbade vinterdäck i alla prisklasser (även för SUV) 2021

Användandet av vinterdäck är i Sverige reglerat enligt lag, detta då det är ett måste för att du ska kunna köra säkert när det råder vinterväglag. Något som däremot inte är reglerat enligt lag är vilken typ av vinterdäck du ska använda. Den vanligaste vinterdäckstypen är dubbdäck och det finns specifika fördelar med just denna typ av däck. Något av det enskilt viktigaste är dubbdäckets väggrepp på is. Här möjliggör dubbarna en överlägsen prestanda både när det gäller bromssträcka och styrförmåga och dubbdäcken är i dessa avseenden upp till 30% bättre än dubbfria däck. Skillnaden däcken emellan minskar sedan i takt med att däcken slits, men trots det ger dubbdäcken överlag ett bättre grepp på is. Dubbarna bidrar också till att väglaget ruggas upp vilket motverkar att väglaget blir polerat. Uppruggningen skapar därmed ett bättre väglag för bakomvarande fordon.

Bäst i test dubbdäck

1

Goodyear Ultragrip Arctic 2

Ultragrip Arctic 2 är det senaste tillskottet till Goodyears vinterdäck-sortiment. Vinterdäcket har utrustats med Eagle Claw-dubbar, vilket är nästa generations dubbteknik från Goodyear. Dubbarna, som har en särskilt vass utformning ger ett optimalt grepp på is och dess minimalistiska profil gör att vägslitaget blir mindre.

Däcken har fått bredare spår och högre sajptäthet vilket ger ett bra grepp och det möjliggör hög prestanda vid olika typer av snöförhållanden. Däcket har en optimal dubbfördelning vilket ger dig utmärkt prestanda på såväl snö som is och den nya dubbkudden gör att ljudet från dubben absorberas vid vägkontakt. Detta medför att bullernivån blir reducerad.

Betyg:

Positivt

  • TESTRESULTAT 4,5 av 5 (VIBILÄGARE: STUDDED TYRES 2021)
  • TESTVINNARE i Vi bilägare 2021
  • Lägre invändig bullernivå och rullningsbuller
  • Hög prestanda på is under hela däckets livslängd
  • Hög prestanda under alla snöförhållanden
2

Michelin X-Ice North 4

Michelin X-Ice North 4 är de däck som har flest dubbar av samtliga däck på personbilsmarknaden. Detta medför mycket god kontroll på vinterväglag. Dubbtekniken som används är helt ny för Michelin och tidiga tester pekar på att detta blir en framtida toppresterare i däcktest.

Samtidigt som däcken har väldigt många dubbar möjliggör dubbtekniken att bullernivån hålls nere när dubbarna får kontakt med asfalten. Vet man om att man kör mycket på is är det värt att ha med det här som en kandidat vid däckköp.

Betyg:

Positivt

  • Testvinnare 2020 – dubbtest (Teknikens Värld)
  • Utmärkt kontroll på vinterväglag
  • Låg bränsleförbrukning
  • Väldigt bra bromsningsförmåga på is
3

Nokian Hakkapeliitta 10

Det nya vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta 10 har tagits fram för att erbjuda maximal säkerhet i alla situationer under vintern. Däcket använder sig av tekniken Double Stud Technology som ger förstklassig säkerhet på is och snö.

Dubbarna i slitbanans mittparti förbättrar greppet vid acceleration och inbromsning medan dubbarna vid skulderpartierna maximerar greppet i kurvor och vid filbyten.

Betyg:

Positivt

  • Utmärkt grepp på is och snö
  • Maximal körkomfort
  • Behaglig bullernivå
  • Längre körsträcka och lägre bränsleförbrukning
4

Nokian Nordman 8

Nokian Nordman är ett balanserat däck som är säkert på både is och snö. Däcket känns pålitligt oavsett om du kör på hala väger eller om vädret är mildare. Konceptet Eco Stud 8 ger säkerhet vid olika vinterförhållanden.

Betyg:

Positivt

  • Säkert grepp i alla vinterväglag
  • Pålitlig väghållning
  • Lågt rullmotstånd, bekvämare körning
5

Pirelli Winter Ice Zero 2

Ice Zero 2 är Pirellis nya flaggskepp i dubbsegmentet. Dubbarna har ökat från 130 till 190 dubbar från föregångaren ”Pirelli Ice Zero” och såväl dubbkvalité som dubbfästning är förbättrad. Den gummiblandning som finns i däcken är lagom hård och passar perfekt för vårt nordiska vinterklimat. Är du en av dem som inte gillar ljudet av dubbdäck kan dessa vara ett bra alternativ då Pirelli jobbat på att få ner ljudnivån hos dessa däck.

Betyg:

Positivt

  • Presterar bra på is
  • 190st nyskapande dubbar
6

Bridgestone Noranza 001

Noranza 001 är ett nytt dubbdäck från Bridgestone, utvecklat för nordisk vinter. Däcket har en ny materialblandning och nya dubbar. Detta bidrar till att ge föraren bra egenskaper vid drag och bromsning och ett bra grepp vid olika vinterförhållanden.

Däcket har även en slitindikator som gör det enkelt att se när det är dags att byta däck.

Betyg:

Positivt

  • Utmärkta bromsegenskaper på snö och is
  • Bra rullmotstånd
7

Hankook Winter i*Pike RS2 W429

Nya I*Pike RS2 har utrustats med en mängd olika innovationer. När det gäller dubbarna har de fått en ny dubbteknik som består i att det skapats en liten lucka under dubbarna för att dubbarna ska kunna tryckas in där, detta bidrar till att dubbarnas livslängd förhöjs. För att förhindra att dubbarna tar skada vid rattvridningar i stillastående läge finns även en bromsplatta runt varje dubb.

Denna platta slits sedan ut lagom till att dubbarna satt sig hårt i däcket och den därför inte behövs. Fokusområden hos dessa däck är snö och is och såväl däckmönster som gummiblandning har uppdaterats från tidigare versioner. Ett nytt stålbält under gummiblandningen förbättrar väghanteringen i höga hastigheter.

Betyg:

Positivt

  • Utmärkt på snö och is
  • Breda mittblock förbättrar dragkraften på snö
  • Ny dubbteknik för långvarigare dubbförmåga
8

Strial ICE 205/55TR16

Med detta däck får du mycket för pengarna. Strials nya dubbdäck är framtaget för att prestera bra på snö, is och våt vägbana. Strial är ett av marknadens bästa budgetmärken och däckmönstrets utformning dränerar bort slask och is på ett bra sätt.

Betyg:

Positivt

  • Prisvärt
  • Bra däckmönster

Bäst i test dubbdäck för suv och 4×4, (18 tum)

Många kör idag SUV och det finns väldigt få tester i Sverige på vinterdäck till SUV:ar. Tittar vi Tyskland har de en hel del tester på SUV-däck men tyvärr bara för mellaneuropeiska vinterdäck. Tyvärr klarar de inte testerna på våra breddgrader förutom de södraste delarna av Sverige. Teknikråd.se rekommenderad Nordiska dubbade eller Nordiska dubbfria däck.

Inga dubbdäck tester för SUV:ar finns. Utan istället har årets resultat för vanliga vinterdäck varit riktmärke. En sammaställning av tidigare års vinterdäck har använt som Norska konsumentverket har gjort.

1. Continental ContiIceContact 4×4
Stabila däck som greppar bra på alla underlag. Dubbdäck brukar vara svaga på våta underlag men även här gör Continental ett bra jobb. Däcken har nya unika dubb som ger resultat i tester. Däcken är gjorda för SUV och 4×4. Bra komfort då de är stabila.

Se pris och info hos Bythjul.com

2. Nokian Hakkapeliitta 8 SUV
Väldigt bra dubbat vinterdäck på snö och is. Har varit bäst i test på flera tester. Har dock sämre egenskaper på blöta vägar vilket är vanligt för dubbdäck. Klassen lägsta rullmotstånd.

Se pris och info hos Bythjul.com

3. Michelin Latitude X-Ice North XIN2
Jämn presterar på alla underlag men sämre än Continental. Däcket är speciellt gjort för SUV och 4×4 med extra hög dragkraft på snö.

Se pris och info hos Bythjul.com

Billigt budget dubbdäck

När det gäller vinterdäck så är det att ”du få vad du betalar för”. Bra däck kostar det har visats i många tester. Dubbdäck används också oftast under tuffare förhållanden då dess egenskaper verkligen är viktiga. Vi har gått igenom testerna för att hitta ett fynd. Vi har endast hitta ett billigt däck vi kan rekommendera.

Hankook iPike RS
Budgetdäcket är betydligt billigare än andra dubbdäck men ligger i mittsegmentet på prestanda. Bra grepp på is och snö. Däcket har sämre egenskaper på torr asfalt. Även komfort och rullmotstånd lyckas Hankook på detta budgetdäck. Du sparar flera hundralappar per däck.

Se pris och info hos Bythjul.com

DUBBDÄCK ELLER FRIKTIONSDÄCK?

Vad är då bäst att använda, dubbdäck eller friktionsdäck? Det finns inget lätt svar på den frågan, allt handlar om var du åker och när du åker. Bor du exempelvis i norra Sverige exponeras du för ett annat klimat jämfört med om du bor i de södra delarna av landet. Då temperaturerna under vinterhalvåret i norra Sverige generellt sett är högre jämfört med de södra delarna är också risken för isbildning högre. Detta kan då vara ett argument för att använda dubbdäck. I de södra delarna kan du då i stället välja att använda friktionsdäck då risken för isbildning generellt sett är lägre här.

Vilken typ av bil du har spelar också roll, närmare bestämt om du har ett antisladdsystem i din bil eller inte. Saknar din bil ett antisladdsystem är bilen mer sårbar för halt väglag, då kan det vara bra att använda dubbade däck lite oavsett vart i landet du bor.

Bor du däremot i en storstad och sällan åker bil utanför denna kan dubbfria däck vara det bästa alternativet. Risker kopplat till halka är högre på exempelvis landsvägar utanför städerna. Idag finns det också flera så kallade ”dubbfria zoner” i storstäderna där det råder förbud mot användning av dubbdäck. Detta då däckens dubb kan riva upp partiklar från asfalten som bidrar till luftföroreningar.

Värt att beakta är att det inte är tillåtet att använda både dubbade däck och friktionsdäck på samma fordon. Oavsett vilken däcktyp du använder bör du ha de bästa däcken bak, det minskar nämligen risken för sladd när du svänger eller bromsar. Detta gäller såväl fram- som bakhjulsdrivna bilar.

MÖNSTERDJUP

Att mönsterdjup på bildäck är viktigt för att motverka halka och vattenplaning känner de flesta bilägare till. Hur stort däckmönstret behöver vara skiljer sig dock mellan sommar- och vinterväglag. När det råder vinterväglag ska mönsterdjupet för lätta fordon och personbilar vara 3 millimeter stort, medan det för tunga fordon ska vara fem millimeter.

När du köper nya dubbdäck är dubbarna ca. 1,2–1,4mm långa. Som med samtliga däck slits däcken gradvis och när dubbarna sticker ut mindre än 0,5mm gör de inte längre någon nytta oavsett om däckmönstret är bra eller inte.

Hjälpte  artikeln dig så får du gärna dela den.

VIKTIGA DATUM

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december-31 mars, om det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtet att använda 1 oktober – 15 april. Om det är eller väntas bli vinterväglag är det även tillåtet före eller efter denna tidsperiod. Definitionen av vinterväglag är om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag där du befinner dig.

HUR LÄNGE HÅLLER ETT VINTERDÄCK?

Om du använder dina vinterdäck behöver du räkna med att de åldras över tid. I praktiken innebär detta att däcken blir hårda och får sämre grepp. Det spelar även roll hur du förvarar dina däck, optimala förhållanden är i utrymmen som är rena, svala och mörka. Skandinaviens däckorganisation, STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) genomförde ett oberoende test hos VTI (Väg och Transportforskningsinstitutet) i Linköping för att visa att rätt lagring av nya däck hindrar att däcken åldras. Testet visade att 3 år gamla vinterdäck, som förvarats på rätt sätt, hade samma egenskaper på is som nya vinterdäck. För dig som konsument betyder detta att äldre däck ur premiumsortimentet kan vara ett alternativ till att köpa nya budgetdäck.

Källor för artikeln

Vi Bilägare
Teknikens värld
Råd och Rön